Maglajz logo

Stany MSR - Zing, Hubba Hubba a Fury

uveřejněno

03.07.2014

Minirecenze stanů značky MSR při testování mořských kajaků v norském Maelstromu.

Stany MSR - Zing, Hubba Hubba a Fury

Stany MSR NorskoLOFOTEN DOUBLE 2013

Začátkem července 2013 parta nadšených sea kajakářů zahájila sérii výprav na mořských kajacích, během kterých se zhruba po roce chce posunovat v blízkosti polárního kruhu směrem na západ a navštěvovat odlehlé a pro ně zajímavé destinace v Grónsku, na Labradoru, New Founlandu. Chtějí navštívit vody, kam je žádná cestovní kancelář nedopraví a kde si kajaky v žádné půjčovně nezapůjčí. Vody, které patří mezi ty náročnější a odlehlejší.

Letos v létě se jim při testování nových kajaků a nového vybavení pro expedice podařilo přejet bájný Maelstrom. Něco málo z jejich vyprávění si může přečíst v následujících řádcích.

Pro tuto příležitost jsme museli vyvinout zcela nový model seakayaku. Dvoumístný, 690 cm dlouhý, rozebíratelný speciál od nás dostal jméno Néreus. Řekli jsme si, že v podmínkách, kde se budeme pohybovat, bude lepší, když bude mít náš kajak raději „motory“dva, tedy dva pádlující jezdce.

První testovací výpravu bylo nutno směřovat někam, kde je moře ostřejší, ale je při ruce. Pro případ, že by věci nefungovaly tak, jak by měly.  Pro naše potřeby je nejlepší sever Norska:  Lofotské souostroví. Mezi ostrovy Moskenesøya a Værøy teče nejsilnější mořský proud na světě, Maelstrom. Mohly by tam být podobné podmínky tomu, co nás čeká i jinde.

V případě úspěchu zde materiál na rok zanecháme. Připravíme si v této lokalitě ještě jednu akci zimní a jednu letní. Po té materiál odvezeme zpět do Čech a na jaře roku 2015 ho už odešleme navždy.

V tomto terénu jsme si nepotřebovali ověřit pouze chování kajaků a nás samotných, ale důkladně si zažít a osahat i další, pro nás nový materiál.

Stany MSR NorskoNovým materiálem pro nás byl přístřešek (tarp)  ZING, stany HUBBA HUBBA a FURY od firmy MSR. Ti budou naším zázemím na břehu, i oni by měli v roce 2015 odcestovat kontejnerem s našimi kajaky. V roce 2008, když jsme podnikli první výpravu na Lofoty, jsme byli zaskočeni deštivým počasím. Po prvních dnech pádlování bylo vše na vodu, ale i na břeh, provlhlé. Golfský proud žene mraky podél pobřeží Norska až sem na sever, kde narazí na Lofoty, hradbu, která je nepustí dále, dokud se nevyprší. ZING je skvělé řešení, vejdou se pod něj dva kajaky, dva stany a čtyři mužíci. Přebalování, nošení materiálu do stanů, vaření, vše probíhá téměř v suchu. Od tyče k tyči pod plachtou, ještě natahujeme šňůru, na kterou zavěšujeme naše „hydrohadry“. Dříve jsme přístřešek řešili plachtami z různých obchodů pro řemeslníky a zahrádkáře, životnost byla ale velmi malá. Oka určená ke kurtování se u takovýchto levnějších přístřešků ve velikosti ZINGu hned při prvním silnějším větru vytrhají, a přístřešek je nepoužitelný, navíc je takováto plachta velmi neskladná. ZING je řešen jako mnohaúhelník. Ve špicích cípů jsou zapošitá (ne zalisovaná nebo vlepená) pevná oka a všité kapsy, kam se dají po smotání složit provazy určené k vypnutí plachty. Strany mezi cípy nejsou střiženy rovně, jsou vykrojené, vklenuté do oblouku. Při správném vypnutí, se v dešti nevytvářejí kapsy s vodou, voda z plachty velmi dobře odtéká, dobře pojímá i nárazy v silném větru. Právě zužující se cípy (díky prokrojení stran) působí jako amortizér při prudkých poryvech, plachta nefunguje jako padák, poryv větru se v ní nezasekne, utíká ven, pryč. Plachtu se stejně velkou plochou střiženou do obdélníku, nebo čtverce by stejné poryvy větru určitě roztrhaly. Pokud se přístřešek nepostaví a počasí nestojí za nic, člověk zmizne do svého stanu a spacáku a je po zábavě, my jsme tvorové společenští, rádi sedíme venku a klábosíme. Pod ZINGem je jedno jestli sledujeme západ a hned východ slunce olizující hladinu moře, nebo srčící proudy vody.Stany MSR Norsko

Stany HUBBA HUBBA a FURY jsou velmi lehké a v lodích zabírají minimální místo. Po prvním postavení,  z venku působí, že jsou velmi malé, uvnitř je ale v obou hodně místa a pohodlí i pro dva urostlé chlapy. Vnitřky stanů mají množství kapes na drobnosti. Vnější plachty stanů jsou po obvodu zakončeny cca 10 cm nad zemí, umožňuje to dobrou cirkulaci vzduchu mezi tropikem a vnější plachtou. FURY který má jeden vchod se z vnitřní strany plachty téměř neorosil. HUBBA HUBBA, ze série Fast&litte, nás překvapil svojí houževnatostí ve větru (od FURY jsem to očekával). Poslední noc před odjezdem, foukal velmi silný vítr, v poryvech mírně přes 20 m/s. Stan si v noci na kluky mnohokrát lehnul a zase se narovnal. Trnul jsem, v jakém stavu ho budu vracet. Stan je v pořádku, jediná tyčka není zlomená ani ohnutá!

Materiál přežil bez újmy a my také. V zimě si snad užijeme další výpravu, vše nám zůstalo u kamaráda na Vesterálách.

Účastníci výpravy: mořští kajakáři 

Michal Pancíř fotograf www.michalpancir.nafoceno.cz
Radim Sládek
Vítek Jindrle fotograf a autor odborných článků týkajících se seakayakingu  www.seakayaker.cz
Standa Klokočník autor článku, designer a stavitel skvělých mořských kajaků www.triena.cz

Zpět na seznam

» Kvalitní služby zákazníkům «

Vertical Trade je jediný oficiální distributor vybavení
a školení Petzl pro ČR a Slovensko

Weblogo